Fairwells en kerstfeesten - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu Fairwells en kerstfeesten - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

Fairwells en kerstfeesten

Door: elbertlindhout

Blijf op de hoogte en volg Elbert

28 November 2011 | Zuid-Afrika, Kriel

Twee weken geleden op vrijdagavond was het zover, er kwam chocolademelk uit de kraan en even later helemaal niks meer. Doordat wij op een laag punt zitten hebben we nog wat langer water gehad dan de rest van Kriel. Vorige week maandagavond kwam er weer helder water uit, heerlijk!

Vrijdag twee weken geleden ben ik begonnen met het stellen van profielen voor de muren. Geen mooie houten profielen maar met stalen palen moeten we het doen. Ik heb in de boven en onderkant houten klossen geslagen zodat je toch hout heb waar je een klamp of schoor in kan schroeven. Vorige week maandag zijn we begonnen met metselen, gelukkig worden de muren gestuct dus het hoeft niet zo heel mooi als het maar recht is. Er komen vier ramen in, dit zijn stalen ramen waar kleine ruitjes in komen het is dan ook gelijk inbraak werend.

Zaterdag twee weken geleden zijn we met het hele kinderhuis naar het zwembad geweest in Secunda, een stadje op een half uur rijden van Kriel. Dit was georganiseerd door een mijnorganisatie hier uit de buurt als kerstfeest/cadeau. We zijn van tien tot drie in het zwembad geweest de kinderen konden eten en drinken wat ze wilde en aan het eind kreeg ieder kind een cadeau van Santaclaus(Kerstman). Helaas werd aan het einde de dag een beetje minder leuk doordat een aantal kinderen drinken en chips gingen stelen. Ze konden de hele tijd onbeperkt eten en drinken en dan toch nog meer mee naar huis willen nemen. We hebben er met elkaar over gepraat hoe dit komt en hoe je dat in opvoeding kunt corrigeren. Het is een heel moeilijk punt het stelen hier, het begint al bij de opvoeding door hun eigen ouders want die zijn ook heel makkelijk hierin. Als jullie nog een oplossing weten….. De afgelopen week was heel druk met kerstfeesten en fair wells. De kinderen hebben op school allemaal hun examens geschreven en de vakantie begint begin december. Omdat heel veel gezinnen bij familie op bezoek gaan of op vakantie gaan worden de kerstfeesten voor de zondagscholen zo vroeg gedaan. Er zijn de laatste dagen 4 kerstfeesten voor zondagscholen gedaan, dit zijn zondagscholen in kleine gehuchten hier in de buurt. Het seizoen word hier meestal afgesloten met fair wells ook voor de jeugd in Kriel en Thubelihle zijn er fair wells georganiseerd. Ik ben bij de fair well in Thubelihle geweest er was hier een kook wedstrijd tussen de jongens en de meisjes, er moest potjie kos gemaakt worden dit is een mengsel van kip, groente en rijst en dan gekookt in een grote pot boven een vuurtje. Ik heb gegeten van wat de jongens hebben klaargemaakt en het was heel lekker.

Na het kerstfeest van de zondagschool van de kerk hier zijn we met een aantal jongere kinderen op safari geweest in Kriel. In Kriel op safari… ja echt hoor, het was kerstverlichtingssafari. We reden door de straten hier want de kinderen wilde de huizen zien die versierd zijn met kerstverlichting. Er ging een hevig geschreeuw op als er in de verte een huis werd gespot met kerstverlichting de één nog harder als de ander, ze gingen helemaal uit hun dak!:-)

Voor wat foto’s:http://www.bzeo.nl/shelterministries.htm

• 28 November 2011 - 17:13

Pa En Ma :

Hey Elbert, leef je op de Noordpool, wij zien je daar staan met een dik trainingsjack aan.
    De muren beginnen op te schieten, de bouwvakkers hier vinden die afrikaanse stijl van bouwen maar zo zo. Je hebt het toch niet te druk met al die feesten aflopen? Anders komt het werk niet af.
    Groeten daar aan allemaal, fijn dat het zo gaat!

• 29 November 2011 - 10:01

Jan:

Elbert! Jullie zijn lekker bezig daar, schiet mooi op. Als je nog stucadoors nodig hebt: betaal mn ticket en ik kom :) Trouwens: Nog nooit gezien een bruine kerstman, leuk dat die ook bestaan! Geniet lekker van al die mooie dingen. Een update over ons: we hadden vlooien... Ik had meteen overal jeuk natuurlijk, maar er zijn van die fijne wondermiddeltjes en er is niets meer van over!
    Ik kijk uit naar je volgende bericht!!

(ps: ik bedoel onze kat had vlooien)

• 29 November 2011 - 16:00

Jan En Engelien:

Hoi Elbert

Zo te zien en te lezen heb je het goed naar je zin.
    Je zit al helemaal in de kerstsfeer
    Veel succes verder en tot over 55 dagen!!!!!!!!!!
    groetjes van iedereen

• 01 December 2011 - 18:57

Vandaaltjes:

Hoi Elbert,
    We volgen je reisverslagen ook met veel genoegen.
    Je bent ook eigenlijk van alle markten thuis, vloeren storten, metselen, timmeren, met kinderen omgaan en wat nog niet meer.
    Ga zo door en veel succes en zegen.

• 05 December 2011 - 09:43

Marloes De Vreugd:

Ha Elbert,

Je zit inmiddels al in ZA. Leuk om je blogs te lezen. En echt herkenbaar. De slangen zitten tot nu toe bij ons nog niet binnen. Brr ik vind het maar niets die beesten. Eigenlijk zou ik best om het hoekje willen kijken hoe jullie kindertehuis er uit ziet. Je werkt dan niet perse met die kinderen, maar heerlijk he om die kleine zwartjes om je heen te hebben. Geniet van je tijd! Voor je het weet is het voorbij. Zelf hoop ik nog 7,5 week te kunnen genieten. En rustig aan met die hitte ;-).

• 10 December 2011 - 21:21

Koos Uit BHN:

Ha Elbert,

Wij volgen je reisverslag. Wat je daar doet is indrukwekkend. Heb je al kennis gemaakt met de plaatselijke brandweer? Bij ons rustig de laatste tijd. Afgelopen week een paar keer uitgerukt voor stormschade.

Hartelijke groeten van Koos en Marja