Extra bericht - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu Extra bericht - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

Extra bericht

Door: elbertlindhout

Blijf op de hoogte en volg Elbert

19 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Kriel

18 januari 2012, 15:57, Wildlife college, dit is de plaats en tijd waar ik me nu bevind. Wanneer ik dit op internet kan zetten weet ik nu nog niet. We hebben een paar mooie dagen achter de rug, veel mooie dieren gezien maar ook veel regen, en vanwege die regen en de gevolgen daarvan plaats ik dit extra berichtje. De dag begon voor ons om 5:00, het plan is om in de buurt van Satara nog een rondje te rijden en dan al onze spullen te pakken en naar het noorden te rijden voor twee nachten Letaba. Na Olifanten, Antilope ’s, zebra’s te hebben gespot en gefotografeerd zie ik in een flits iets lopen in het veld. Stopppp! Is dan de procedure, nog iets naar achter Jan Willem. Er loopt een katachtige in het veld het is een wat kleiner soort, geen leeuw of luipaard. Hij komt naar de weg toe lopen en even later steek hij de weg over, 30 sec misschien en dan is hij weer verdwenen in het hoge gras en is hij moeilijk te zien. Als we in het boekje van het Krugerpark kijken blijkt het een Serval te zijn, heel bijzonder om te zien!

Na het ontbijt stoppen we al onze spullen in de auto en vertrekken we richting het noorden. Onderweg blijft het maar regenen. Als we bij de Olifantsrivier aan komen is die veranderd in een kolkende watermassa waar de stukken boom in worden meegesleurd. Een auto die van de overkant komt houd ons aan en zegt dat we niet verder kunnen, even verderop is er een kleine brug meegesleurd door het water waardoor er een gat van 10 meter is ontstaan. We gaan zelfs niet even kijken hoe het daar is want het water staat heel hoog en is heel wild…. De brug zal het maar begeven als wij er net op rijden…. We keren om en gaan eerst terug naar Satara. Onderweg bekijken we op de kaart wat de mogelijkheden zijn. De enige mogelijkheid is om er bij Orpen Gate uit te gaan en dan een stuk noordelijker het Kruger park weer binnen te rijden. Als we net buiten het Krugerpark zijn gaat de weg daar over een paar heuvels, in de dalen van deze heuvels staat al wat water. Na 15 km komen er auto’s terug en vertellen ons dat we ook hier niet verder kunnen want even verderop is een brug en daar stroomt het water helemaal overheen, tot raam hoogte. Wat nu, we gaan maar terug naar Orpen Gate. Na even gesproken te hebben bij de receptie is het plan: terug gaan naar Satara en dan de nachten die we in Letaba zouden verblijven laten overboeken naar Satara. Onderweg komen we auto’s tegen die ons tegenhouden en zeggen dat we niet naar Satara kunnen vanwege het water. In twee uur tijd is dus het water flink gestegen. Ze vertellen wel dat er iets verderop een groep wilde honden zijn. We rijden nog even door en inderdaad we komen ze tegen! Erg bijzonder! Het zijn er wel een stuk of tien, in heel het Kruger park zijn er nog maar 350 ze zijn dus erg zeldzaam.
We keren om, want steeds meer auto’s houden ons aan en zeggen dat het niet te doen is om naar Satara te rijden. We komen weer bij de receptie, er hebben zich al meer lotgenoten verzameld;-) Er hangt een soort crisissfeer, iedereen praat met iedereen. Ze vertellen allemaal waar ze vandaan komen, waar ze heen moeten en wat ze hebben meegemaakt. Er word gespeculeerd over wat er gaat komen, er word gepraat over de overstromingen van 2000 toen waren het dezelfde weersomstandigheden als nu, en dat soort dingen. Dan komt er het bericht dat we in het Wildlife College iets verderop kunnen overnachten. Het is een terrein waar parkrangers worden opgeleid, ze zijn nu nog met vakantie dus we kunnen hier kamers huren voor 205 rand per persoon per nacht. Als we daar aankomen krijgen we te horen dat het ergste scenario is dat een brug verderop weggespoeld is, die is namelijk in 2000 ook weggespoeld. Tot nu toe hebben we hier nog niets over gehoord, maar er word gezegd dat als het zo is, we hier geïsoleerd zitten. De kamer is gelukkig warm en droog en we krijgen te horen dat we morgenochtend om kwart over zeven kunnen ontbijten.

19 januari 2012, 7:45, Wildlife college, na het heerlijke ontbijt vertrekken we hier. We hebben besloten om naar huis te gaan. Het zijn toch wel serieuze overstromingen en er zijn diverse gates gesloten, wegen afgesloten en ook verschillende kampen hebben geen stroom meer. We luisteren naar de radio en horen dat er ook een weg is afgesloten waar wij overheen moeten om naar huis te gaan. We zullen wel moeten omrijden. Heel jammer allemaal, niet leuk om zo de vakantie te moeten beëindigen. Toch heb ik een mooie vakantie gehad, en ook één die ik niet snel zal vergeten.

19 januari 2012, 13:10, Dullstroom, we zitten op een terrasje in Dullstroom een pannenkoek te eten. De reis gaat voorspoedig we moesten één keer omrijden omdat er een weg was afgesloten. Er waren daar wat bruggen weggespoeld, we zijn er nog een paar keer uit de auto geweest om foto’s te maken van de rivier en de gevolgen van de overstromingen. In het plaatsje Hoedspruit schijnt het ook erg te zijn, het leger helpt daar en er zijn mensen met helikopters geëvacueerd.

Voor foto’s van de dieren die we gezien hebben: http://www.bzeo.nl/shelterministries.htm De foto’s van de overstromingen komen later, ze staan op mijn andere camera.

• 19 Januari 2012 - 14:07

Jan:

pfft, en nu afwachten of t vliegveld nog niet is weggespoeld... succes!!

• 19 Januari 2012 - 19:02

Pa En Ma:

Nou nou wat een belevenis zeg. Dit hadden jullie van te voren ook niet gedacht zeker. Gelukkig hebben jullie al een paar mooie dagen achter de rug en heb je heel wat dieren op de foto kunnen zetten. Hopelijk ben je inmiddels weer veilig in Kriel aangekomen. Sterkte met afscheid nemen daar. Wij zien uit naar je thuiskomst!!!! :-)