Vervolg sail en aankomst - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu Vervolg sail en aankomst - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

Vervolg sail en aankomst

Door: Elbert Lindhout

Blijf op de hoogte en volg Elbert

30 Juni 2012 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Dag zeven van de sail, het is voor ons een werkdag. Vandaag maken we Cornbread. Ik heb de bakken iets te vol gedaan waardoor het lang duurde voordat het goed gaar was en het rees nog een flink stuk wat zorgde voor dikke stukken. De smaak was goed, en je leert er weer wat van. Na de donderdagavond bijeenkomst is het weer ijs eten, een traditie hier op het schip.

Dag acht, we zijn vrij vandaag. Het weer is ruwer geworden en de boeg is gesloten. Eerst maar is uitslapen dan is de helft van de dag al bijna voorbij. Op een of andere manier maakt het varen je toch ook wel moe, je evenwichtsorgaan draait overuren deze dagen. Vlak voor zonsondergang bezoeken we de brug, leuk om alle apparaten te zien en uitleg over te krijgen. Er waait nu een wind met windkracht 8 en dat is ook wel te zien en te voelen aan de golven. Af en toe beukt er een golf op de boeg die de ramen van de brug nat maakt, we begrijpen nu ook waarom de boeg gesloten is, je zou wegspoelen!

Vandaag dag negen, weer lekker werken. Alle komkommers en tomaten zijn op en ook de sla loopt op zijn end, voor ons dus niet zo veel te doen. We maken daarom koekjes voor de mannen op de brug en de machinekamer. Als we de koekjes in de machinekamer brengen krijgen we nog een korte rondleiding. Vanavond gaan we met een aantal Nederlanders een toepasselijke film kijken, een natuurfilm over alle beestjes en visjes in de grote oceaan. Hierna lopen we nog even naar deck acht om van de sterrenhemel te genieten. Het is zo helder vandaag, aan de hand van een kaartje kunnen we een hoop sterrenbeelden en planeten terug vinden.

Zondag dag tien het is rustdag voor ons we hoeven niet te werken. Nadat ik heb uitgeslapen ga ik naar deck acht om in alle rust wat geestelijk voedsel tot me te nemen. De hele middag hangen we rond op deck negen bij het zwembad, ik speur de oceaan af op zoek naar dolfijnen of walvissen maar ze laten zich niet zien. Er is nog een oefening man overboord, dit is vooral een oefening voor de brug. Ze laten het schip rondjes varen en plotseling stilliggen. Na het avondeten is het zingen op de boeg, het schip word stil gelegd en uit de wind gedraaid zodat we redelijk windstil met elkaar kunnen zingen. Na het zinguurtje gaan we koffie drinken met wat mensen en appeltaart eten die we de dag daarvoor gemaakt hadden. Na de zonsondergang word het al snel donker en kouder en gaan we naar binnen.

Dag 11, de laatste van onze zeereis. De planning is dat we om twee uur de haven in varen. Rond tien uur krijgen we land in zicht! Zo apart na zoveel dagen alleen maar blauw water te hebben gezien en een strakke horizon om je heen. Het is erg heiig maar toch kunnen we zien dat de strakke lijn van de horizon word onderbroken door kleine bergjes. En inderdaad rond het middag uur dobberen we voor de haven van Santa Cruz en nadat de pilot aan boord is gekomen varen we rond twee uur de haven in. Nadat we zijn aangemeerd en de loopplank uitligt en alle officiële handelingen zijn afgelopen kunnen we in het begin van de avond het schip af! We gaan de stad in met wat Nederlanders een Canadees, iemand uit Engeland en één uit Brazilië. We proberen een terrasje te vinden zonder Mercy Shippers maar dat gaat niet lukken, de hele stad is overspoelt met een paar honderd zeevaarders die blij zijn weer vaste grond onder de voeten te hebben;-) Na een hele zoektocht komen we uiteindelijk weer uit bij het eerste terrasje waar we langs kwamen. We hebben heerlijk gegeten:) Ik heb kip met patat en mayonaise op, heerlijk, tijdens de vaart mocht er niet worden gefrituurd dus ik miste de friet wel. De patat hier in Spanje had wel wat Spaanser gemogen;-) Als toetje nemen we een ijsje en daarna keren we terug richting ons varend huisje. De eerste paar uur Tenerife zitten erop.

• 30 Juni 2012 - 13:28

Pa En Ma :

Zo Elbert, weer aan land, je liep zeker te waggelen als een zeeman.
    Mooi om dit allemaal zo mee te maken.
    Weten ze op het schip dat je eerdaags jarig bent? Dan moet je natuurlijk even Hollands gebak trakteren.
    Wie reist kan wel veel verhalen beste golven daar op de oceaan. Leuk die foto's er bij. Groetjes aan je collega's
    En tot het volgende verslag

• 30 Juni 2012 - 17:42

Sjanie:

Fijn dat je weer behouden aan land bent gekomen. Prachtige foto van de zon. Ik weet niet precies wanneer je jarig bent, maar in ieder geval alvast gefeliciteerd en Gods zegen toegewenst.

• 01 Juli 2012 - 18:36

Aike:

Hey Elbert,
    Leuk om al je verhalen te lezen. Is allemaal heel anders dan in Zuid-Afrika. Inmiddels zit je alweer op de helft van je trip. Take care and God bless!!

• 02 Juli 2012 - 06:27

Jan:

Die laatste foto kan zo rechtstreeks de promo-folder van MercyShips in!!
    He, maar tank ff lekker bij, nu is er weer patat in overvloed dus moet goedkomen toch?
    Succes ermee!!!
    Jan

• 02 Juli 2012 - 09:47

Tante Janneke:

Hallo Elbert, Vandaag moest ik je eigenlijk een kaart sturen i.v.m je verjaardag. Dat zal niet lukken nu je zover weg zit, maar dit is ook een goede mogelijkheid. Van harte gefeliciteerd, en Gods rijke zegen toegewenst in je nieuwe levensjaar, maar ook voor het mooie werk wat je doet. Veel sterkte in alles, en geniet nog een poos van alles wat je meemaakt. Hartelijke groeten,
    Oom Bert, tante Janneke en kids

• 02 Juli 2012 - 13:26

Albert, Diana + Kids:

Beste Elbert,
    Heel leuk om te horen dat daar alles naar wens is.
    We willen je hierbij nog feliciteren met je verjaardag.

Veel succes daar en hou je taai.

Groetjes vanuit een zonnig Nederland / Ridderkerk

• 02 Juli 2012 - 18:38

Sandra Van Vuuren:

Wat leuk zeg, om je sailverslag te lezen en fotos te zien! Echt bijzonder om mee te maken lijkt mij!