Sail en aankomst Guinee - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu Sail en aankomst Guinee - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

Sail en aankomst Guinee

Blijf op de hoogte en volg Elbert

27 Augustus 2012 | Guinea, Conakry

We zijn uiteindelijk na een kleine vertraging op weg gegaan naar Guinee! Donderdag ochtend was het zover, de trossen zijn los gegooid en we zijn op weg naar de volgende fieldservice! Het is nu maandagavond en tot nog toe hebben we een rustige sail achter de rug, bijna geen golven. Vandaag hadden we wel lange golven wat er voor zorgt dat het schip wat meer op en neer gaat. Het is geweldig als je voor op de boeg staat en er komt een flinke golf, ik denk dat je drie, vier meter op en neer gaat! Op het moment dat je wil gaan slapen is het even wat anders. Je ligt bij wijze van spreken heen en weer te schuiven van het hoofdeinde naar het voeteneinde. Je voelt je ingewanden heen en weer gaan, dus niet bepaald vlinders in je buik!;-) Het leek meer dat de kippenvleugeltjes van het avondeten aan het rondfladderen waren. Tot vandaag hadden we nog geen dolfijnen of walvissen gespot, maar daar is vandaag verandering in gekomen. Vanochtend kwam de eerste omroep “ bericht voor alle crew, dolfijnen bij de boeg!” Ik was vandaag vrij dus ik haastte me naar de boeg, en ik heb lekker foto’s gemaakt. Prachtig om ze zo vlak voor de boeg te zien spelen! Rond vier uur vanmiddag zat ik op de boeg een bakkie te doen. Ik dacht dat ik wat zag en met dat ik beter ga kijken begint de omroepinstallatie alweer te verkondigen dat er dolfijnen naar de boeg komen, nog voordat ze zijn uitgesproken zien we een hele groep op het schip afkomen, het waren er waarschijnlijk meer als honderd! De meeste zwemmen het schip voorbij maar er blijft ook nu een groepje rond de boeg van het schip zwemmen. Zo heerlijk om ze in het wild te zien, dat is veel beter dan een dolfinarium, ze doen alleen niet zoveel kunstjes;-) Na het avondeten zagen we in de verte nog een blow van een walvis maar die is waarschijnlijk ondergedoken en die heeft gedacht ik steek me koppie wel boven water als ze voorbij zijn. We hopen woensdagmorgen rond negen uur aan te komen in Conakry.
We zijn inmiddels aangekomen in Guinee. Ik moest woensdag werken dus ik kon niet alles goed bekijken. Ik ben wel even in mijn breaks naar boven gegaan om wat foto’s te maken van de aankomst. Het praatje van de ministers en andere mensen heb ik gemist. De dock is wel een stuk kleiner dan in Togo. 2,3 en waarschijnlijk 4 september zijn de grote screenings. De eerste dag moet ik werken maar de tweede dag en derde dag ben ik vrij. Ik heb gevraagd of ik kon helpen met foto’s maken en dat kon! Ik ga met één van de schrijvers meelopen die de verhalen van diverse patiënten schrijft en ik maak dan de foto’s van de patiënten. Lijkt me zo leuk, we gaan het hele screeningsproces met die patiënten volgen. Van het in de wachtrij staan tot dat ze uiteindelijk het kaartje hebben met hun afspraak. Ik kijk er naar uit!
Vandaag (vrijdag) ben ik voor het eerst het schip af geweest hier in Conakry. We hebben een wandeling gemaakt door een stukje van de stad. Als eerst kwamen we een restaurant tegen wat we natuurlijk even uit moesten proberen. Het uitzicht was over het water en als je het ronddrijvend afval wegdenkt was het best aardig. We hebben patat en gebakken banaan besteld om is te kijken of het wat was. Patat was goed de bananen een beetje zoet, ik ben er nu wel achter dat ik niet echt van de gebakken banaan ben geef mij maar patat. Mayonaise hadden ze niet dus ik heb maar gezegd dat ze dat maar moesten regelen omdat ze een hoop klanten zullen krijgen de komende tien maanden Of ze het helemaal begreep weet ik niet. Ze probeerde ons nog van wat extra geld af te helpen door op de bon twee keer tienduizend meer op te schrijven maar daar moeten ze bij een dutchie niet mee aankomen. Prijs op de menukaart was verkeerd opgeschreven ja, ja…;-) We hebben uiteindelijk met z’n drieën voor 69.000 GF gegeten en gedronken. Dat is dus 10 dollar, niet te duur toch. We vervolgde onze tocht en we kwamen uit bij een haventje voor de plaatselijke vissers. De vismarkt was daar ook en we hebben heerlijk rondgekeken wat daar allemaal gebeurde, allerlei vissen werden er verwerkt, we hebben haaien gezien van bijna een meter die een koppie kleiner werden gemaakt. Als ik in Nederland wel is over de markt loop kan ik het niet laten om een portie kibbeling te kopen, ik had daar hier helemaal geen last van, ik had niet echt trek in vis…. De vissen werden schoon gemaakt op stenen tafels als er geen plaats was gewoon op de betonnen vloer, als je het toch even aanveegt is dat toch geen probleem… En dan de stank en de vliegen dit alles bij elkaar zorgde er niet voor dat ik trek kreeg in een visje. We gaan verder en lopen met een grote boog terug naar het schip. Ik vond het zo heerlijk dat niet al die mensen je bestormen, dat was in Togo wel anders. We konden rustig rondlopen en genieten van Afrika op zijn best Het is leuk dat we weer in Afrika zijn, de drukte, de kleurvolle kleding, het heeft wat, je moet het meemaken!
Er zijn nog steeds verpleegkundige nodig voor begin 2013!
Groeten Elbert

  • 28 Augustus 2012 - 00:19

    Pa En Ma:

    Zo Elbert je bent weer boven water zo te lezen.
    Wat een avonturen zeg,leuk hoor wat je allemaal ziet en meemaakt. Gelukkig was je niet echt zeeziek anders kun je niet echt genieten van zo`n zeereisje.
    Geniet er nog maar een poosje van daar in Afrika want het is zo 5 oktober :-)

  • 28 Augustus 2012 - 11:30

    Sjanie:

    Fijn dat de zeereis goed verlopen is. Wat prachtig die dolfijnen hè.
    Ik ben benieuwd naar je verslagje van de screening, hoe er weer mensen geholpen kunnen worden.
    Gods zegen in alles toegewenst.

  • 28 Augustus 2012 - 17:03

    Aga:

    Hoi Elbert

  • 28 Augustus 2012 - 17:17

    Aga:

    Je maakt zo wel veel mee zeg al die dofijnen langs de boot Nog een paar weken en je lange reis zit er al weer op Geniet er zo lang mogelijk van en de hartelijke groeten van ons allen Gert Aga en Bart

  • 29 Augustus 2012 - 12:21

    Sandra Vv:

    Nou, je hebt weer aardig wat beleefd zo te lezen! Leuk je verhaal weer te lezen en foto's te zien en ook leuk dat je kan helpen met foto's maken bij de screenings! Dat zal ook vast bijzonder zijn om mee te maken. Veel succes weer!

  • 30 Augustus 2012 - 23:48

    Betty:

    Leuk om weer een stukkie te lezen! ......moeders het is trouwens 4 oktober hoor:p......of heb ik wat gemist? xxx

  • 31 Augustus 2012 - 09:05

    Mams:

    Ja hoor Betty je hebt gelijk. Ik heb me vergist, maar ja ik ben ook geen 20 meer!;-)

  • 08 September 2012 - 17:46

    Het ( Bijna Getrouwde ) Stelletje!!!:

    Heeeeeeeee Brother!! nou.. wat een avonturen allemaal! En leuke foto's zeg!
    Nog fftjes en je ben weer in Holland! En dan heb je ook nog gelijk een BIG PARTY van ons ;-)

    Heel veel plezier nog! Doe voorzichtig! En we zien je over een paar weekjes weer !

    Goooooood Bye !!!

    Liefs,

    Chris & Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elbert

Actief sinds 05 Okt. 2011
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 38740

Voorgaande reizen:

02 April 2012 - 30 September 2012

Mercy Ships 2012

26 Oktober 2011 - 23 Januari 2012

Shelter Ministries Zuid-Afrika

Landen bezocht: