De sail - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu De sail - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

De sail

Door: Elbert Lindhout

Blijf op de hoogte en volg Elbert

22 Juni 2012 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Het is nu vrijdagavond de eerste saildag zit erop en ik ben nog niet zeeziek! We begonnen vandaag met een piratendrill! Klinkt spannend hé. In de kern van het schip zijn ruimtes waar we naar toe moeten als er eventueel een aanval van piraten zou komen. Het zijn ruimtes die geen ramen hebben en waarvan de deuren op slot kunnen zoals de bibliotheek en de academie. Nadat alle namen waren afgelezen en iedereen present was, is de drill afgelopen en kan de sail beginnen. Trossen los en daar gaan we! Heel voorzichtig worden we uit de haven geloodst en als we open zee bereiken voel je dat meteen aan de bewegingen van het schip. Wij van de Galley waren weer naar beneden gegaan om het eten voor de lunch voor te bereiden, alles gaat gewoon door. Ik ben niet zeeziek maar de medicijnen die ik ingenomen heb zorgen wel voor slaperigheid. De eerste groep van dolfijnen heb ik gemist omdat we aan het werk waren, waarschijnlijk gaan we ze een andere keer nog wel zien.

Dag 2 van de sail. Ik viel pas laat in slaap gisteravond maar heb toch van twaalf tot zeven goed geslapen, nog een pilletje ingenomen voor de zekerheid en toen om tien uur uit bed. Je moet toch even aan dat gevoel wennen, dat als je in je bed ligt je al je ingewanden voelt bewegen. Vandaag ben ik vrij dus ik heb lekker op deck gestaan en genoten van de golven. Voor de eerste keer vliegende vissen gezien! Ze waren niet groot misschien maar tien centimeter, maar wel grappig om te zien dat ze uit het water springen en dan een paar meter vliegen, het zijn net grote libellen. Vanavond om half zeven zijn we op een meer westelijke koers gaan varen wat betekend dat de golven nu van de zijkant komen en dat merk je goed. Alles wat je doet gaat wat moeilijker, lopen door een gang is van de ene wand naar de andere wand zwalken, we lijken wel dronken met ze alle.

Zondag dag 3 op de grote blauwe oceaan. Vandaag weer gewerkt, alles beweegt een beetje harder dan gister vanwege de koersverandering. Ik slik geen pillen meer tegen de zeeziekte en het gaat nog steeds goed. Waar al die walvissen nou zijn, ik weet het niet, ze verstoppen zich denk ik voor ons.

Dag 4 is een zonnige dag en een dag met weinig wind. Vandaag ben ik vrij dus ik ben veel op de boeg geweest lekker foto’s maken van vliegende vissen, valt nog niet mee want ze zijn echt snel. Eten met elkaar in het zonnetje, kben flink verbrand. Om half acht in de avond begon het sokken golf, een spel door het hele schip. Er waren totaal 18 holes die we moesten raken met onze golfballetjes gemaakt van sokken. Erg leuk om zo met elkaar actief bezig te zijn.

De vijfde dag is weer een werkdag. Het regent buiten dus wat dat betreft is het lekker dat we vandaag werken en niet gister. Vandaag zie ik voor het eerst andere schepen, heel raar dagen lang vaar je over de blauwe vlakte zonder een ander schip te zien en dan opeens verschijnt er een stipje aan de horizon en passeert er even later een schip. We eindigen de dag met Bijbelstudie met een paar Nederlanders.

Dag zes van de sail, het zonnetje schijnt en het is heel rustig weer. Nadat ik heb uitgeslapen ga ik naar de boeg om te kijken of ik dolfijnen kan spotten. En ja hoor vandaag zie ik voor het eerst dolfijnen, ze zwommen voor de boeg, zomaar een minuut en toen waren ze weer weg. Ik heb ook een grote zeeschildpad gezien, ik denk dat zijn schild bijna een meter lang was. Helaas heb ik daar geen foto van het ging te snel. Als ik die middag om vijf uur met me bordje eten op de boeg verschijn word er geroepen dolfijnen! Ik zet snel me bord neer en pak me fototoestel, en ja hoor daar in de verte komen ze aan! Ik denk dat het er wel dertig waren, ze komen naar het schip en een paar gaan er voor de boeg zwemmen en springen, geweldig! Na tien minuten zwemmen ze weer verder echt prachtig. In de avond zien we ook nog een paar walvissen, we eindigen met een redelijk mooie zonsondergang.

  • 22 Juni 2012 - 13:18

    Pa En Ma:

    Leuk hoor dat we weer wat van je horen. Ik dacht op zee hebben ze vast geen internet :-( maar dat valt mee! Fijn dat je zo geniet van alles om je heen. Gelukkig ben je niet zeeziek, anders was het allemaal heel wat minder fijn allemaal. Kijk je een beetje uit met vleeswaren snijden probeer met 10 vingers terug te komen!!! Goeie vaart verder.

  • 22 Juni 2012 - 14:09

    Onbekend:

    Volgende week zondag hoopt Elbert jarig te zijn. Zullen we hem blij maken met een verrassings bezoekje ;-) Dit zal hij heel gezellig vinden!! Lekker nederlands praten. Kosten voor de reis komen voor eigen rekening. Elbert zal voor ons wel een lekker potje kunnen koken dat heeft hij inmiddels wel geleerd. Beperkte aanmelding i.v.m slaapplaatsen.

  • 22 Juni 2012 - 14:52

    Sjanie:

    Geweldig zeg, varen en dolfijnen bekijken en vliegende vissen, heerlijk werken in de keuken, slapen op het ritme van het schip en dat nog zonder dat je zeeziek bent, het klinkt fantastisch.
    Gods zegen toegewenst en behouden vaart.

  • 22 Juni 2012 - 17:07

    Henk En Annelies:

    Wat gaaf zeg.......vliegende vissen! mooi hé die dolfijnen, dit is veel mooier als in het dolfinarium!
    geniet er van en je wordt zo een echte zeeman.
    doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  • 22 Juni 2012 - 17:48

    Jan:

    COOL!!

  • 23 Juni 2012 - 16:28

    Betty:

    Klinkt geweldig broer!....kgeloof dat ik me ook maar aan ga melden bij Mercy Ships;-)
    xxx

  • 25 Juni 2012 - 14:58

    Jan En Engelien:

    Echt gaaf die vissen en dolfijnen zo in het echt te zien.
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat.
    Veel suc6 nog verder.

    groetjes Jan en Engelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elbert

Actief sinds 05 Okt. 2011
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 38767

Voorgaande reizen:

02 April 2012 - 30 September 2012

Mercy Ships 2012

26 Oktober 2011 - 23 Januari 2012

Shelter Ministries Zuid-Afrika

Landen bezocht: