vaarwel Togo - Reisverslag uit Lomé, Togo van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu vaarwel Togo - Reisverslag uit Lomé, Togo van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

vaarwel Togo

Door: Elbert Lindhout

Blijf op de hoogte en volg Elbert

14 Juni 2012 | Togo, Lomé

Dit weekend hebben we Wijneke en haar man bezocht in Atakpamé. Wijneke is getrouwd met Alex, een man uit Togo en ze wonen in een dorpje op drie uur rijden van Lomé. Ze kwam regelmatig werken op het schip als anesthesie assistent en zo zijn de contacten met de andere Nederlanders ontstaan. Het reisgezelschap bestond uit Wilma en haar man Freek, Marina en ik. Zaterdagochtend na het ontbijt zijn we vertrokken en rond half twaalf kwamen we bij het plaatselijke hotel aan. Ook deze taxichauffeur moest halverwege even stoppen omdat het voor de voorruit van de auto nogal mistig werd, nadat de radiator was bijgevuld met water was dit probleem opgelost en konden we weer verder. We kwamen onderweg twee vrachtwagens op z’n kant tegen en één uitgebrande vrachtwagen. Er lijkt wel enige regelmaat in te zitten, als je drie uur reist in West-Afrika is de kans groot dat je twee a drie vrachtwagens tegenkomt die op hun zijkantje liggen. Wij zijn gelukkig veilig aangekomen. Nadat we ons hadden geïnstalleerd in onze hotelkamers gingen we naar het huis van Wijneke en Alex, dit was tien minuutjes lopen vanaf het hotel. Het is een kleine ommuurde compound met drie woningen, drie wc hokjes en drie schuurtjes waar gekookt kan worden. Voor het avondeten zijn er nog wat dingen nodig dus we gaan eerst naar de markt, wat is dat een verschil met Lomé! De mensen laten je rustig rondlopen en bestormen je niet. Het is echt genieten om daar rond te lopen, ik heb nog een leuk Afrikaans stofje gekocht. Als we in Guinee aankomen zal ik is kijken of ik een kleermaker kan vinden die er een shirt van kan maken. Op de terugweg stoppen we nog even bij wat mensen om een spelletje te spelen en te praten, het zijn voornamelijk Wilma en Freek die met de mensen praten zij kunnen Frans. Daarna pakken we een motortaxi naar de top van een heuvel en vandaar lopen we terug naar het huis van Wijneke en Alex. Onderweg lopen we tussen de huisjes en akkers door, we worden nagekeken door de mensen en de kinderen lopen achter ons aan en roepen Jovo! Jovo! Wat blanke betekend. Geweldig om zo in real Afrika rond te lopen! Na het avondeten gaan we al snel naar het hotel, de energie is op, het was zo heet vandaag!! Geen schip met airco deze nacht maar een kamertje met een vin.

Als ik de volgende dag uit bed kom vertoont het matras een soort berglandschap;-) Ondanks dat heb ik toch wel redelijk geslapen. Na een goed ontbijt en goede gesprekken over het huwelijk op het dakterras van het hotel vertrekken we richting de kerk waar Wijneke en Alex naar toe gaan. De gemeente bestaat uit ongeveer 25 mensen en Alex is een ouderling in deze gemeente. Het kerkgebouw is nog in ontwikkeling, als het zou regenen zou je geen dienst kunnen houden. De preek is in Ewe en Frans, Wijneke vertaald voor ons. Het gaat over het “onze vader” gebed en dan over het gedeelte waar word gebeden, Uw wil geschied, zoals in de hemel als ook op de aarde. Na de kerkdienst eten we nog lunch met elkaar en daarna vertrekken we weer richting Lomé. Echt geweldig om te zien hoe ze daar leven! Wijneke en Alex bedankt voor jullie gastvrijheid!

Deze week zijn er weer heel veel mensen vertrokken, dit weekend zullen we vertrekken uit Togo en richting Tenerife gaan varen waar we na ongeveer tien dagen zullen aankomen als alles goed gaat. We krijgen medicijnen tegen zeeziekte dus ik hoop dat ik niet ziek word. Op het werk gaat het goed, sinds maandag heb ik het overzicht in de koude kant van de keuken, een leuke uitdaging. Dinsdag heb ik koekjes gebakken voor de hele crew en het ging goed! Het is niet te geloven hé moeders!! De brownie die ik maandag had gemaakt was een beetje verbrand aan de randjes maar voor de rest was hij lekker, volgende keer wat meer maken want het was een beetje te weinig. Woensdag mochten we het schip niet af omdat het in de stad onrustig is, er zijn rellen en opstandjes, er word gezegd dat er drie mensen zijn overleden als gevolg van deze gewelddadigheden. Er zouden een drietal mensen naar Guinee vliegen om dingen te gaan voorbereiden maar die zijn onverrichte zaken weer teruggekomen, het vliegverkeer lag stil. Donderdag gaan ze weer proberen om een vlucht te vinden die ze naar Guinee kan brengen. Volgend bericht van mij is hoop ik vanuit een warm en zonnig vakantieland.

De hartelijke groeten, Elbert

  • 14 Juni 2012 - 08:54

    Henk En Annelies:

    Hoi Eb,

    Wat zie jij een hoop mooie dingen! geweldig om zo iets te doen en dan van alles te zien en mee te maken. Ik ben een beetje jaloers, denk ik . Al hoe wel........het is daar ook niet altijd veilig, brrrr! Nu heerlijk naar Tenerife, ik ben er op vakantie geweest. Geniet van de reis er naar toe en daar natuurlijk ook!
    groetjes van ons.

  • 14 Juni 2012 - 10:04

    Adriana:

    GOed om te lezen! Volgens mij begin je je draai en beetje te vinden daar.
    Fijn! Geniet dit! Veel zegen!

  • 14 Juni 2012 - 10:28

    Pa En Ma:

    Nou Elbert van die lekkere koekjes verbaast ons niets hoor, je hebt twee rechterhanden dat wisten we al. We hopen dat je geen last zult hebben van zeeziekte want dat is echt niet fijn:-(
    Goede vaart en behouden aankomst. We hopen weer gauw wat van je te horen.

  • 14 Juni 2012 - 18:08

    Jan:

    Gaaf eb, heel cool om te lezen!! Ik herinner me nog een vistocht op de noordzee met windkracht zes en daar gebeurde ook niks met jou dus dat ziek worden zal wel loslopen denk ik!!

  • 14 Juni 2012 - 20:23

    Sjanie:

    Wat maak je eigenlijk veel mee, zeg. Zo`n kerkdienst lijkt me ook niet gemakkelijk te volgen, maar het kan toch wel goed zijn. Dan nog varen over de baren, hoe zal het gaan. Gods zegen in alles toegewenst.

  • 15 Juni 2012 - 17:22

    Betty:

    Hey broer!
    Ik dacht....van dat stofje gatie vast een rok maken voor mij.....maar helaas je hebt er al een andere bestemming voor:p
    Veel plezier nog daar!
    xxx

  • 16 Juni 2012 - 11:36

    Jan En Engelien:

    Nou joh ga er weer van genieten
    de bootreis en het verblijf daar.
    succes
    groetjes Jan en Engelien

  • 16 Juni 2012 - 12:01

    Sandra Van Vuuren:

    Hoi Elbert,
    Heb net 3 verhaaljes van je gelezen die ik nog niet gezien had. Je beleeft wel heel veel zeg... Geniet ervan en succes en plezier met de vaartocht.
    Groetjes Sandra

  • 18 Juni 2012 - 06:59

    Jaap:

    Hey ep,

    Hoe gaat t? hier zn gangetje hoor, hoop dat je je n beetje vermaakt.

    gr. Jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elbert

Actief sinds 05 Okt. 2011
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 38765

Voorgaande reizen:

02 April 2012 - 30 September 2012

Mercy Ships 2012

26 Oktober 2011 - 23 Januari 2012

Shelter Ministries Zuid-Afrika

Landen bezocht: