Uit eten op z'n Afrikaans - Reisverslag uit Lomé, Togo van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu Uit eten op z'n Afrikaans - Reisverslag uit Lomé, Togo van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

Uit eten op z'n Afrikaans

Door: elbertlindhout

Blijf op de hoogte en volg Elbert

19 Mei 2012 | Togo, Lomé

Afgelopen dinsdag avond zijn we met een groepje uit eten geweest. Een daywoker uit ons team had het geregeld voor ons, ik ga nog niet zeggen wat we gegeten hebben.:-) Rond vijf uur schrijven we ons uit bij de security en verlaten het schip. We lopen door het havengebied naar de gate, de haven word “bewaakt” je moet een badge hebben om het havengebied in en uit te gaan dit controleren ze bij de portgate. We besluiten om met de motor te gaan dit is goedkoper dan een taxi, het kost ons ongeveer 80 eurocent, waar hebben we het over maar het gaat om het principe;-) Als we vier motortaxi’s verzameld hebben die ons willen vervoeren gaan we op weg. We worden opgenomen in de stroom van honderden motortaxi’s, gewone taxi’s en vrachtwagens. De motortaxi is denk ik de beste manier om op een snelle manier veel van de stad te zien. Een beetje gevaarlijk is het wel zo zonder helm, je gaat op de rechte stukken al gauw 70 km/u. De bestuurders van de motortaxi’s zijn zeer behendig in het ontwijken van gaten in de weg, en elkaar want het gaat allemaal kris kras doorelkaar. Als er een verkeersopstopping is ga je gewoon over de stoep… nou ja stoep, de plek langs de weg waar de mensen normaal lopen, flink toeteren en gaan. Na twintig minuten door dit verkeer te hebben gereden verlaten we het asfalt en komen we in een gedeelte van de stad waar ze geen asfalt hebben neergelegd, maar waar de straten van rode aarde en puin zijn gevormd. Een vriend van de dayworker heeft het eten klaargemaakt en als we dat hebben opgehaald rijden we een klein stukje verder naar een plaatselijk restaurant. Je mag hier blijkbaar je eigen eten meenemen naar een restaurant, ik denk dat de enige voorwaarde is dat je wat drinken besteld wat we dan ook hebben gedaan. Dan verschijnt het eten op tafel, wat groentes en sausen en dan het vlees. Als het pak van aluminiumfolie word opengemaakt ligt daar een beest, goudbruin gebakken, met staart en kop eraan. Het was denk ik een heel lief poesje maar nu ligt hij hier op tafel om te worden opgepeuzeld door een stel gekke blanken. Het idee is heel raar om kat te eten, we hebben thuis twee katten. Ik ben nu in Afrika en nu kan ik het doen, in Nederland word dat niet gedaan…. Het linker achterpootje beland op mijn bord, het vlees is wit net als van kip het is alleen wat taaier ook zijn vel is wat dikker en die heb ik er dan ook afgehaald. Een hele ervaring dat kat eten, vooral als ik denk aan Jip en Emy onze twee katten. Aanstaande maandag gaan we voor hond en slang, later meer hierover.

Woensdag ben ik naar het agri-culture program geweest. Om zeven uur in de ochtend zijn we met twee landrovers vertrokken naar een plek buiten Lomé. Een groep van ongeveer 15 man heeft de afgelopen weken diverse trainingen gevolgd. Vandaag was de laatste trainings dag en de uitreiking van de certificaten van de cursus. Deze mannen komen uit verschillende dorpen uit de buurt en zij moeten enige verbetering door gaan voeren in de manier van groente verbouwen en het omgaan met konijnen en kippen. De eerste training werd gegeven door de diëtiste van het schip over het belang van goede voeding en ook wat de noodzakelijke voeding is voor een gezond leven. Daarna moesten twee cursisten les geven in wat ze de vorige keer geleerd hadden over het fokken van konijnen en kippen. In de toekomst zullen ze dat ook gaan doorgeven aan hun dorpsbewoners. Hierna was het tijd voor de praktijk, ze gingen het veld in en bewerkte een stukje land en zaaide in compost diverse groentes. Hierna was het tijd om te stoppen en het uitreiken van de certificaten kon beginnen. Naast hun certificaat kregen ze ook de hele cursus op papier mee zodat ze dat konden gebruiken als ze terug zijn in hun dorp, ook kregen ze twee muskietennetten mee. Na een groepsfoto was het tijd om weer terug te keren naar het schip.

Groeten, Elbert

• 19 Mei 2012 - 21:28

Pa En Ma:

Elbert, wat valt ons dat tegen zeg dat jij kat hebt gegeten !!! :-(
    `~t Was zeker niet lekker. Dat kan haast niet. Veel succes met het eten van al dat andere vee. Kijk maar uit dat je darmen het niet op een wel heel vlugge manier verwerken.

• 21 Mei 2012 - 06:43

Sjanie:

Ze hebben daar zeker geen dierenpartij, die let op zulk soort toestanden! Heb je het gewoon doorgeslikt, ik kan het me gewoon niet voorstellen.
    Zo`n motortaxi lijkt me wel handig, overal tussendoor.
    Gods zegen toegewenst.

• 21 Mei 2012 - 09:33

Betty:

Elbert!! Jij een kat eten!! Hoe durf je?!!:p
    Ik geloof dat ik onze katten maar goed verstop als jij terug bent!
    xxx

• 21 Mei 2012 - 17:00

Henk En Annelies:

Brrrrr, Kat !!!!!!!!!! ik zou over mijn nek gaan!
    leuk al die reacties uit nederland!
    Het ga je goed en kijk uit daar in het verkeer!
    doeiiiiiiiii

• 23 Mei 2012 - 15:19

Dick Van Vuuren:

Ach ja, waarom wel kippen, konijnen, varkens en koeien, en geen honden, katten of slangen ;-)

De volgende keer wat wijn erbij tijdens het koken, dan is-t-ie vast niet meer zo taai!

• 24 Mei 2012 - 04:03

Anne:

Zo jij durft! Bijzonder he wat die afrikanen wel allemaal niet bedenken om te eten.

Leuk trouwens dat je toch hebt ingeschreven voor 'be friend with a patient'. Handige reden om ook meteen even in dat ziekenhuis rond te neuzen waar je al die zusters voed met je heerlijke maaltijden.

Have fun!

• 24 Mei 2012 - 14:57

Jan:

haha, wat een mooi verhaal met die kat en slangen en al die andere mooie dingen!!! Super, ben jalours op je!!

• 24 Mei 2012 - 20:04

Wim :

Elbert,
    Jip, jullie kat daar zit wel veel vlees aan. Dus als je dv thuiskomt dan lekker ........ eten.
    Veel werk plezier daar en tot de volgende keer.