Be friend with a patiënt - Reisverslag uit Lomé, Togo van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu Be friend with a patiënt - Reisverslag uit Lomé, Togo van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

Be friend with a patiënt

Door: elbertlindhout

Blijf op de hoogte en volg Elbert

14 Mei 2012 | Togo, Lomé

Het hospitaal heeft een programma wat “be friend with a patiënt” word genoemd. Je word dan gekoppeld aan een patiënt die je dan regelmatig kan bezoeken. Zeker voor mensen die ver van het schip wonen is dit goed en leuk omdat hun familie niet zomaar mee kan, of kan overkomen voor een bezoek. Ook voor ons als crew is het leuk want als je niet direct in het ziekenhuis werkt krijg je er weinig van mee wat er daar allemaal gebeurt. Ik liep er al een tijdje mee dat ik me daar voor wilde aanmelden maar je doet het dan toch niet gelijk. Voor mij was het toch nog wel een drempel om het te doen. Wat voor mensen ga je allemaal zien, met wat voor verwondingen. Hoe gaat het met het praten met de patiënt via een tolk want de meeste spreken frans. Uiteindelijk heb ik me aangemeld en al snel kreeg ik een briefje met de gegevens van een patiënt die ik kon gaan bezoeken. De eerste keer dat ik op de D ward ging kijken was hij er nog niet, uiteindelijk is hij afgelopen maandag geopereerd en heb ik hem dinsdag voor het eerst ontmoet op deck 7. Elke dag gaan de patiënten die kunnen lopen van half drie tot half vier naar deck 7 om lekker buiten te zitten en te genieten van de buitenlucht, voor zover dat mogelijk is in een haven. Het was dus hier dat ik Kossi voor het eerst ontmoete, zittend op een stoel met een doek tegen zijn mond gedrukt. Kossi kan engels spreken dus ik had geen vertaler nodig. Hij is in 2010 voor de eerste keer geopereerd door Mercy Ships en hij is nu terug voor een tweede operatie. Als ik het goed begrepen heb dan had Kossi een grote tumor op zijn kaak die is verwijderd maar ook een stuk, of zelfs heel zijn kaak. Met een stalen beugel en bot uit zijn heupen hebben ze het weer zo goed mogelijk opgeknapt. Ik ga dit nog is navragen hoe het precies zit.

Op het werk gaat het nog steeds goed, ik heb me nog niet in de vingers gesneden. Ik heb wel een zoentje op me arm gekregen van een bakplaat met pizza die net uit de oven kwam, maar daar blijft het tot nu toe bij. Vlak voordat het schip vertrekt naar Tenerife begin juni, verlaten een heleboel mensen het schip, zo ook degene die nu het overzicht heeft in de koude kant van de galley. Ze hebben gevraagd of ik het wil overnemen vanaf het moment dat zij het schip verlaat. De komende weken zal ik dus goed opletten hoe zij het nu doet en dan halverwege juni mag ik het doen. Een leuke uitdaging, alleen het bakken van brownie, koekjes en al het andere bakwerk zie ik nu nog niet zo zitten maar er is gezegd dat ik daarbij word begeleid.

Als één van jullie in de zomervakantie naar Tenerife gaat is de kans groot dat de Africa Mercy daar in de haven ligt. Er zijn mogelijkheden om het schip te bezoeken, als je interesse hebt laat het even weten! Ik geef jullie graag een rondleiding door schip om te laten zien waar ik leef en werk. De planning is dat we rond 26 juni in Tenerife aankomen, we blijven daar tot 1 juli, dan op 2 juli varen we naar Las Palmas op Grancanaria om het droogdok in te gaan waarna de werkzaamheden starten. Tussen 13 juli en 1 augustus zullen de werkzaamheden klaar zijn en zullen we terugkeren naar Tenerife. Op 15 augustus zullen we dan vertrekken naar Guinee waar we op 21 augustus hopen aan te komen. Alle datums staan niet vast en kunnen dus veranderd worden.


  • 15 Mei 2012 - 06:38

    Sjanie:

    Wel dapper van je : be friend with a patiënt. Ik dacht eerst : o hij gaat engels praten. Maar je kan het waarschijnlijk beter dan ik. Wel voorzichtig doen met die zoentjes van de bakplaat hoor.
    Gods zegen in alles toegewenst.

  • 15 Mei 2012 - 09:40

    Betty:

    Hey!! Zo dus je had geen tolk nodig...dat betekend dus dat je engels ook al weer een stukkie beter is!
    Suc6 en van mij krijg je een dikke smakkerd! Die is misschien wat minder pijnlijk dat het zoentje van de bakplaat! XXX

  • 15 Mei 2012 - 10:00

    Arry Roeten:

    Hoi elbert,
    Heb je al; kennis gemaakt met marijke proos,ons nichtje?
    Mag ik deze nieuwsbrieven ook doorsturen naar fam? Dit omdat ze vrij onbekend zijn met ms.En ook omdat marijke nu daar zit.

    Gr.arry

  • 15 Mei 2012 - 14:38

    Pa En Ma:

    Hej Elbert,
    Dat lijkt ons een heel goed idee een rondleiding door het schip.
    Regel jij twee tickets???? ;-)

  • 15 Mei 2012 - 16:53

    Jaap:

    Hey epp.

    Mooi werk wat jullie mogen doen!!

    Gr. Jaap

  • 16 Mei 2012 - 11:32

    Lieke:

    Hee eb!
    Klinkt leuk wat je allemaal mag doen daar! Kom je vanavond nog een taartje eten hier..? ;) Chris is vandaag 31 geworden!

    Veel plezier en succes nog daar!! En als je straks terug komt in Oktober kun je vast en zeker hele lekker brownies maken!!

    Liefs,
    Liek

  • 18 Mei 2012 - 09:08

    Jan:

    Ik ben wel benieuwd hoe jij er uit ziet in actie als kok! Loop je ook in n wit pak? Ik zit n beetje krap in mn tijd wat betreft een bezoekje omdat mijn echtgenote dan op ploffen staat, klinkt wel als een goed aanbod!
    Veel succes verder met alles!!!!
    Jan

  • 18 Mei 2012 - 11:16

    Jan En Engelien:

    hey Elbert

    Zo te horen gaat het allemaal lekker daar, en voel je je er al aardig thuis.
    Heel veel plezier nog, en geniet van alles om je heen.

    gr Jan en Engelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elbert

Actief sinds 05 Okt. 2011
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 38759

Voorgaande reizen:

02 April 2012 - 30 September 2012

Mercy Ships 2012

26 Oktober 2011 - 23 Januari 2012

Shelter Ministries Zuid-Afrika

Landen bezocht: