Bezoek YWAM base - Reisverslag uit Lomé, Togo van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu Bezoek YWAM base - Reisverslag uit Lomé, Togo van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

Bezoek YWAM base

Door: elbertlindhout

Blijf op de hoogte en volg Elbert

19 April 2012 | Togo, Lomé

Sinds afgelopen vrijdag heb ik een cabin helemaal voor mezelf, een behoorlijk voorrecht hier op het schip als je geen long-term ben. Ik zelf ga deze cabin binnenkort ook verlaten, maandag of dinsdag verhuis ik een deck naar boven. Hopen dat de warmte en het geluid op deck 3 wat minder is.

Zaterdag hebben we met een aantal mensen, voornamelijk Nederlanders, een bezoek gebracht aan Ellen de Pagter. Zij is werkzaam voor YWAM (Youth With A Mission). Er is net begonnen met het opbouwen van de base en de trainingen. Ze doen hier voornamelijk Discipel schap trainingen en er is een kleine kliniek voor de plaatselijke bevolking ze willen het programma uitbreiden maar daar hebben ze wel de mensen, gebouwen en geld voor nodig. Ze lieten ons de bouwplannen zien en die zijn enorm, het is een 50 jaren plan! Ze beginnen nu met opbouwen en telkens als er geld en mensen zijn breiden ze uit, ik zou daar als timmerman me hele leven kunnen werken;-) Op dit moment zit er een groep jongeren uit Hawaï, zij hebben in Hawaï drie maanden theorie gevolgd en komen nu in Togo het geleerde in praktijk brengen.

Ik ben inmiddels verhuisd naar deck 3, naar een zespersoons cabin met een badkamer in de cabin. Vanmiddag hadden we voor de eerste keer een ontruimingsoefening op het schip waar ik bij was, bij de vorige was ik van het schip. Er werd dit keer door de fireteams geoefend in de grote zaal er zou daar een brand zijn. Ik ben gevraagd om cabinchecker te zijn dit houd in dat als het alarm gaat ik in een bepaald gebied een aantal cabins moet controleren op de aanwezigheid van mensen en dit weer door moet geven aan iemand die het overzicht heeft over zone 3. Na een tijdje op de dock te hebben gestaan konden we het schip weer op en was de oefening weer over.

Deze avond hadden we een barbecue op de dock met de dayworkers. Het was heel druk en na het eten werd er met elkaar gebeden, gezongen en gedanst. De patiënten die konden lopen kwamen ook kijken en meedoen. En ook vanavond weer afscheid genomen van mensen, een Nederlander en iemand van de Diningroom gingen weer thuis kijken.

Wat het engels betreft, je gaat steeds meer woorden leren. Ik ben nu ook een boek gaan lezen in het engels met het woordenboek ernaast. Het gaat nog niet lekker, kben nog niet ingeburgerd.

• 20 April 2012 - 06:19

Jan:

Klinkt allemaal heftig met het inburgeren erbij, de hitte, nieuwe cultuur (ook van t schip)! Veel succes ermee!!

• 20 April 2012 - 07:05

Sjanie:

Het is echt heftig allemaal. Afscheid nemen is nooit fijn, ook niet van mensen die je nog niet zo lang kent.Slim om een engels boek te lezen, dan raak je er meer vertrouwd mee. Gods zegen toegewenst.

• 20 April 2012 - 11:24

Adriana:

Hou je haaks daar!
    Wennen en inburgeren kost tijd....

Veel zegen!

Adriana

• 20 April 2012 - 12:00

Sandra:

nou je had eerst echt de slechtste kamer van het schip hoor voor zover ik weet, dus goed kans dat het beter gaat worden nu met temp en geluid! Heel veel succes met inburgeren!!

• 20 April 2012 - 14:53

Pa En Ma :

Ha Elbert,

Als wij de termen die jij gebruikt zo lezen moet jij je ongeveer een allochtoon voelen. Maar even flink doorbijten en gewoon door praten, dan komt het vanzelf! Nou ja, van zelf....
    Toch draai je zo te lezen al aardig mee in de brandweer oefening, dus toch een stapje verder ingehamburgerd, oh nee, dat was bij de bbq. Sterkte met alles wat je daar tegen komt. Groetjes van de 5 Lindhoutjes en Jip en Emy

• 21 April 2012 - 08:16

Betty:

Ook de groetjes van het 6de lindhoutje....khoor er blijkbaar niet meer bij;-)
    Werkse nog daaro!
    O....en Maria heeft sinds gister een dochter Hanna!
    xxx

• 21 April 2012 - 09:38

Jaap:

Hey ook hier vandaan succes en dat wennen went ook vanzelf:P groetjes en sterkte !!! Jaap

• 23 April 2012 - 20:19

Wim, Letty En Oma:

Elbert, dan komt je brandweerdiploma toch nog van pas
    Ben nu effe bij Oma en ook de hartelijke groeten van haar.
    Gods zegen toegewenst met het werk wat je daar mag doen.
    Hartelijke groeten van Oma, Wim en Letty

• 28 April 2012 - 12:10

Deborah:

Was benieuwd hoe het is op Mercy Ships. Klinkt avontuurlijk! Leuk om de verhalen te kunnen lezen. Succes daar en als je terug komt spreek je vast vloeiend engels.