werken en vrije dagen - Reisverslag uit Lomé, Togo van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu werken en vrije dagen - Reisverslag uit Lomé, Togo van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

werken en vrije dagen

Door: elbertlindhout

Blijf op de hoogte en volg Elbert

11 April 2012 | Togo, Lomé

Het eerste gewerkte weekend zit erop. Vrijdag om acht uur begon mijn werkdag in de keuken. In de keuken heb je een warm en koud gedeelte, ik werd ingedeeld aan de koude kant. Aan de koude kant ben je veel bezig met groentes en fruit te wassen en te snijden. Ook het afwassen werd mij uitgelegd en het opruimen van al de spullen zodat je altijd wat kunt doen. Zaterdag en zondag liep ik ook wel aan de warme kant net waar ze me nodig hadden. Paar honderd gehaktballetjes draaien, gelukkig kreeg ik hulp, vlees snijden, in de karamel roeren en nog veel meer. De afwisseling valt me mee, ze betrekken je bij veel dingen, je staat niet de eerste paar dagen alleen maar te afwassen. Normaal word er tussen de middag en s ’avonds warm eten geserveerd. Zondag was er echter een paasbrunch, rond half elf ging het buffet met heerlijk en extra eten open. Deze dagen zijn er extra activiteiten en bijeenkomsten op het schip, doordat ik moest werken kon ik hier niet bij zijn. Ik ben nu maandag en dinsdag vrij en dan moet ik woensdag en donderdag weer werken waarna ik het weekend vrij ben.

Maandagmiddag ben ik met een groepje mee geweest de stad in, het was zo heet! Als je dan van het schip naar buiten loopt dan overvalt de hitte je gewoon. Met de taxi zijn we voor ongeveer 20 eurocent naar Al Donalds geweest. Dit is een soort Mac Donalds, een imitatie. Ze hebben de naam iets veranderd en de twee gele bogen die normaal tegen elkaar staan hebben ze uit elkaar gehaald en zo liften ze mee op de bekendheid van Mac Donalds. De hamburger was lekker en de Youki was koud. We zijn toen lopen verder gegaan naar de stoffenmarkt, een levensgevaarlijke onderneming;-) Als je maar iets op de weg komt loop je het gevaar door taxi of brommers te worden overreden. En de stoep is zeg maar het riool waar ze beton plaatjes overheen gelegd hebben, soms zijn er wel is een paar plaatjes weg en als je niet oplet val je zo een meter naar beneden. En waar kom je dan in terecht…. Ik heb de brij niet exact geanalyseerd :) Als je dan op de stoffenmarkt aan komt is het een hele drukke bedoening en mensen spreken je aan om hun spullen aan te prijzen. Nadat er twee van ons na heftige onderhandelingen hun stoffen hadden gekocht hebben we een taxi terug naar de haven genomen. Zeker als je hier voor het eerst ben is het fijn dat er iemand is die je uitnodigt om mee te gaan. Je hebt nog niet de contacten dat je het hoort en zegt, ik ga ook mee. Dus bedankt voor de uitnodiging!

Dinsdag ochtend ben ik met een tour mee geweest die door Mercy Ships word georganiseerd. We hebben een plek van de eye screening bezocht, daarna naar de Dental clinic en als laatste naar het Hope Center. In een kerk is doordeweeks het eye screening team aan het werk, ze maken een selectie van mensen die mogelijk geopereerd kunnen worden, sommige zijn met een bril al geholpen en sommige kunnen helemaal niet worden geholpen. Als ze door deze screening zijn gaan ze eerst naar de tenten net naast het schip waar definitief word besloten of ze geopereerd worden of niet. De meesten die in de tenten terechtkomen krijgen een afspraak om geopereerd te worden, het zijn heel vaak staar operaties. Net als bij de eye screening was het ook bij de Dental clinic druk, veel mensen die willen worden geholpen, stel je is voor dat je maanden met rondloopt omdat er in het land waar je geboren bent geen betaalbare tandarts beschikbaar is…. Terwijl de mensen buiten wachten totdat ze geholpen worden krijgen ze voorlichting over de noodzaak van tanden poetsen. Toen wij aanwezig waren werden er ongeveer zes mensen tegelijk geholpen. Na de Dental clinic door naar het Hope Center. In dit center worden alle mensen voor en na een operatie opgevangen. Het kost een beetje veel ruimte/bedden om al die mensen op het schip te herbergen. Dagelijks word er op en neer gereden om de patiënten van en naar het schip te brengen. Op dit moment zitten er heel veel VVF dames(zo worden ze genoemd) deze dames hebben tijdens een moeilijke bevalling beschadigingen opgelopen waardoor ze incontinent zijn geworden. Dit is voor hun vreselijk, zeker in de hitte van Togo, het kan stinken wat er weer voor zorgt dat ze soms door de gemeenschap worden uitgestoten. Als ze geopereerd zijn volgt er een heel feest en ze krijgen nieuwe kleren. Ze kunnen weer volledig en zonder schaamte deelnemen aan de maatschappij.

Het foto’s plaatsen lukt nog niet dus ik plaats ze maar bij de reisverslagen, de kwaliteit is dan wat minder. Ik heb bij het vorige reisverslag wat foto’s geplaatst.

  • 12 April 2012 - 10:03

    Sjanie:

    Hoi Elbert,
    Gehaktballetjes draaien deed je dat thuis ook weleens?
    Mooi werk doen ze toch bij Mercy Ships en daar mag jij aan meehelpen.
    Gods zegen toegewenst.

  • 12 April 2012 - 12:15

    Jan En Engelien:

    Hoi Elbert

    Alweer volop in de weer
    Leuker als de oude kranten????
    Of mis je ze al.
    Heel veel succes en de groeten

    Jan en Engelien

  • 12 April 2012 - 17:33

    Pa En Ma:

    Hej Elbert,
    Leuk om weer wat te lezen hoe jij zo de dagen doorbrengt. Het is dus niet alleen hard werken maar ook tijd voor leuke dingen.Nou daar ben jij niet vies van ;-)
    Als ik de paasbrunch zie lijkt het wel of jij in een hotelletje verblijft. Dat ziet er goed uit zeg!
    Sterkte met de hitte. Een knuffeltje van die twee zwarte monsters hier. Jammer dat je niet op hun verjaardag was:-(

  • 12 April 2012 - 17:49

    Henk En Annelies :

    Hoi Eb,

    Leuk om je verslag te lezen. je leert er heel wat denk ik. al is het maar het huishouden doen!
    werkse en geniet er van.
    Hoe is het met je engels?

    groetjes

  • 12 April 2012 - 19:55

    Jaap:

    Hey Elbert lekker bezig daar? Ja tis even wennen he voor een grote groep eten klaar maken:) ik kan er over mee praten!! Succes daar, maak er wat van!! Hoop snel wat meer foto's te kunnen zien. Groetjes Jaap

  • 12 April 2012 - 21:19

    Gert En Aga:

    Hoi Elbert
    Leuk om je reisverslag te volgen.
    Gaat het engels al wat beter?
    Al doende leert men.
    We wensen je veel sterkte in je werk en de hartelijke groeten.

  • 13 April 2012 - 14:55

    Jan:

    He SUPER om te lezen! ik ben benieuwd naar meer!!
    Groetjes,
    Jan

  • 13 April 2012 - 21:50

    Betty:

    Zo broertje,als je zo doorgaat kan je als je terug bent een heerlijk soepie voor me maken!:p ....dan huur ik je in....heb je ook gelijk weer werk;-)
    Leuk om weer wat te lezen! en werkse daaro!
    xxx betty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elbert

Actief sinds 05 Okt. 2011
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 38754

Voorgaande reizen:

02 April 2012 - 30 September 2012

Mercy Ships 2012

26 Oktober 2011 - 23 Januari 2012

Shelter Ministries Zuid-Afrika

Landen bezocht: