In droogdok - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu In droogdok - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Elbert Lindhout - WaarBenJij.nu

In droogdok

Door: Elbert Lindhout

Blijf op de hoogte en volg Elbert

17 Juli 2012 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Een paar dagen na mijn verjaardag kwam de post weer binnen en er was veel post voor mij! Hartelijk bedankt voor alle kaarten, en berichtjes op de website!

Vorige week maandag hebben we de zeilen gehesen en hebben koers gezet richting Gran Canaria. Ik lag nog lekker in me bedje toen de voorbereidingen en de afvaart plaats vond. We hadden de golven van opzij dus het schip ging behoorlijk heen en weer. Ik werd wakker van het heen en weer gaan maar besloot om nog te blijven liggen, dat duurde niet lang, toen me bunkmaat over ze zuiger ging(zo noemen we dat in Zoetermeer;-)) ben ik maar is gaan ontbijten. Na het ontbijt ben ik is gaan kijken hoe het met ging maar het was nog niet veel beter, ik heb hem één van mijn pilletjes voor zeeziekte gegeven. Het klinkt nu net of ik nergens last van had maar dat is niet helemaal waar ik voelde ook wel wat raars op de plek waar me maag zit, ik voelde me er alleen niet ziek door. Aan het eind van de ochtend komt Las Palmas in zicht. Na een tijdje voor de haven heen en weer te hebben gevaren konden we de haven binnen. We gingen gelijk door naar het droogdok. Het is een grote betonnen bak waar je invaart en een lift tilt dan het hele schip uit het water. Op de bodem hebben ze al allemaal karretjes neer gezet zodat we uit het droogdok zo het land op kunnen rollen. Het ging nog niet zo makkelijk om het schip in beweging te krijgen maar toen die eenmaal rolde ging alles op rolletjes. Ze moesten er vier grote shovels voor zetten om het schip in beweging te krijgen. Rond zes uur stond het schip om z’n plek en konden we de stad in. Ze zijn gelijk begonnen met het verwijderen van alle zeepokken die op de romp zaten, daarna alles zandstralen. Het is nu zaterdag avond en de hele onderkant is alweer geschilderd, gespoten moet ik zeggen. Er zijn ook werkzaamheden bezig in de machinekamer en de Galley. Wij kunnen de grote Galley nu niet gebruiken dus we staan nu te koken in de crewgalley. We zien het maar als een grote uitdaging om er toch nog fatsoenlijke maaltijden uit te krijgen. Voor lunch serveren we diverse soorten salades dat maakt het wat makkelijker voor ons.

Ik ben nog een keertje naar een plek gegaan waar de oorspronkelijke bewoners grotten in de lava hadden gemaakt om daar hun oogst te bewaren ik denk dat ze er zelf ook hebben geschuild voor de komst van de Spanjaarden. Het was hoog in de heuvels en moeilijk te bereiken dus goed te verdedigen. Ik zal een foto plaatsen als het lukt. Afgelopen maandag was voor ons als Galleyteam de laatste dag vrij op Gran Canaria. Ik heb de bus gepakt en ben naar het midden van het eiland gegaan. Als ik bij een bushalte zit spreekt een spanjaard me aan, ik versta er natuurlijk niks van maar we communiceren maar wat, een gesprek kun je het niet noemen. Ik noem wat plaatsnamen en probeer door het voor te doen uitteleggen dat ik ga wandelen. De beste man wijst naar zijn hoofd, of hij nou bedoelde dat ik een hoed of pet moest dragen of dat ik gek was weet ik niet, ik ga maar van het eerste uit…..:-)De bergen daar zijn echt heel mooi met twee markante rotspunten. De bus stopte in Artenaga vandaar ben ik naar Cruz de Tejeda gelopen in het begin over asfalt met een windje erbij het laatste stukje echt hiken tussen de bergen en daar was bijna geen wind dus erg heet maar we hebben het gehaald. Ik pak een bus richting San Mateo en daar weer één richting Bandama. Als ik uitstap sta ik onder aan de Pica de Bandama. Vanaf de top schijn de een mooi uitzicht te hebben op Las Palmas en de grootste vulkaankrater van het eiland. Ik begin omhoog te lopen maar al snel word ik ingehaald door een auto en ze geven me een lift naar de top. Ook hier weer het communiceren met handen en voeten. Vanaf de top heb je een geweldig uitzicht aan de ene kant Las Palmas, ik kon de haven niet goed zien het was best heiig, aan de andere kant kijk je in het enorme gat van de krater. De krater heeft een doorsnede van één kilometer. Hij is zo groot ik krijg hem niet helemaal op de foto. Als ik weer naar beneden begin te lopen om de bus richting Las Palmas te halen word ik weer ingehaald door dezelfde mensen die me op de heenweg een lift gaven, ook nu stoppen ze en geven me een lift naar de bushalte, many gracia! Het was een mooie dag en ik heb lekker foto’s gemaakt!

Het plan is om morgen (woensdag) uit het droogdok te gaan en weer richting Tenerife te varen.

  • 17 Juli 2012 - 19:16

    Fam. Van Vuuren:

    Ha Elbert,
    Het lijkt wel één grote vakantie trip die je aan het maken bent. Geweldig!!
    Echt super zo'n groot schip op het droge te zien. Hopen dat het niet te hard waait , als je weer gaan varen, want anders zijn je 'pilletjes" misschien te snel op! we wensen je een Behouden vaart!

  • 17 Juli 2012 - 19:34

    Betty:

    Zo broer ben je helemaal alleen op stap geweest??!! Kijk je wel een beetje uit! Veel plezier nog!
    xxx

  • 17 Juli 2012 - 19:58

    Pa En Ma:

    Ha Elbert,

    Wat een veelzijdige werkvakantie, dat ze zo'n schip even op wielletjes zetten, alsof het niets is. Wat een schroeven he, die zijn wel meen meter of 4 doorsnede denk ik. Je hebt zo wel prachtig de gelegenheid om even rond te kijken. Wij zijn toch benieuwd hoe nu die communicatie in het spaans is verlopen, dat had je toch eens moeten filmen.
    Goede reis verder!

  • 18 Juli 2012 - 07:49

    Sjanie:

    Dat ze zo`n kolossaal schip nog op het droge krijgen hè. Hoe zal dat vroeger met de ark gegaan zijn.
    Leuk dat je er weer foto`s bij hebt. Je bent eigenlijk maar een klein mannetje bij die schroef hoor.
    Gods zegen in alles toegewenst.

  • 18 Juli 2012 - 17:06

    Henk En Annelies:

    Hé Eb,

    Gaaf hoor zo lekker alles een beetje bekijken.
    je ziet zo heel wat van de wereld. Mooi hé al die bergen en zo mega groot schip. leuk om het allemaal een beetje te volgen.
    Werkse en geniet van je vrije dagen.
    hoi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elbert

Actief sinds 05 Okt. 2011
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 38747

Voorgaande reizen:

02 April 2012 - 30 September 2012

Mercy Ships 2012

26 Oktober 2011 - 23 Januari 2012

Shelter Ministries Zuid-Afrika

Landen bezocht: